Motocykl co nemá existovat ČZ 250 t.978-0

14.12.2018

Tentokrát sáhneme do zabláceného prostředí. Zůstaneme však u české - československé výroby. Schválně - co Vám řekne číslo rámu " CZ - 250 - 9. 7. 83" ? Věřte nebo nevěřte, je to první prototypová 250 t. 978. Tak jak si jí její konstruktéři v roce 1982-3  představovali. Bohužel, ani v tomto případě k naplnění jejich představ nedošlo. Existuje jenom tahle JEDINÁ. V době jejího vzniku se na ní konstrukčně podílel ing. Oldřích Kreuz a finální kabát této konkrétní motorce dal italský dovozce a úpravce motocyklů ČZ firma PUKIMOTOR. Jedná se vlastně a vrchol evoluce slavného Faltova motoru, neboť vodou chlazený válec byl zkoušen na osvědčeném karteru 513. Karter byl pouze doplněn vodním čerpadlem za zapalováním a byl upraven profrézováním dvou otvorů na straně výfuku ( tam co jsou původně čísla odlitků), kudy směřovalo chladící medium do prostoru kolem kliky. Bylo tedy nutností použít těsnění mezi půlky karteru, aby kapalina v karteru proudila odděleně. Spalovací prostor je řešen samostatně a je na společných šroubech s deklem hlavy. Svorníky jsou stupňovité, spalovák je na M8 a víko na M6. Klapka v tu dobu samozřejmě ocelová - což trochu znepříjemňuje nastartování, ale po chvíli hopsání dostanete ten správný grif do nohy. Před klapkou v přírubě je vstup do atmosferické komory, která je umístěna vlevo na rámu a propojena tlakovou hadicí. Krásně to vyrovnává přechody v nižších otáčkách. Převodovka byla použita 5 kvaltová. Původní mosazný chladič jsem raději nahradil hliníkovým. Kyvná vidlice je celá z antikora a byla uložena na dost složitě montovatelných jehlách. Vzhledem k tomu, že motocykl již nebude ostře nasazen jsem bez konstrukčních zásahů kyvnou vidlici usadil do bronzových pouzder. Zadní tlumič s tlakovou nádobkou WP. Kochejte se pohledem na fotky, neboť motocykl míří do ciziny a na našich tratích jej zřejmě již nespatříte.