ČZ 250 t. 978-0 cross rok 1982-3

50636419 710E 430D ABDE 4DA3C2CB8567Rám č. CZ - 250 - 9. 7. 83"

První prototypová 250 t. 978.

Tak jak si jí její konstruktéři v roce 1982-3 představovali. Bohužel, ani v tomto případě k naplnění jejich představ nedošlo. Existuje jenom tahle JEDINÁ. V době jejího vzniku se na ní konstrukčně podílel Ing. Oldřích Kreuz a finální kabát této konkrétní motorce dal italský dovozce a úpravce motocyklů ČZ firma PUKIMOTOR.

Jedná se vlastně a vrchol evoluce slavného Faltova motoru, neboť vodou chlazený válec byl zkoušen na osvědčeném karteru 513. Karter byl pouze doplněn vodním čerpadlem za zapalováním a byl upraven profrézováním dvou otvorů na straně výfuku (tam co jsou původně čísla odlitků), kudy směřovalo chladící medium do prostoru kolem kliky. Bylo tedy nutností použít těsnění mezi půlky karteru, aby kapalina v karteru proudila odděleně.

Spalovací prostor je řešen samostatně a je na společných šroubech s deklem hlavy. Svorníky jsou stupňovité, spalovák je na M8 a víko na M6. Klapka v tu dobu samozřejmě ocelová - což trochu znepříjemňuje nastartování, ale po chvíli hopsání dostanete ten správný grif do nohy.

Před klapkou v přírubě je vstup do atmosférické komory, která je umístěna vlevo na rámu a propojena tlakovou hadicí. Krásně to vyrovnává přechody v nižších otáčkách. Převodovka byla použita 5 kvaltová.

Původní mosazný chladič jsem raději nahradil hliníkovým. Kyvná vidlice je celá z antikora a byla uložena na dost složitě montovatelných jehlách. Vzhledem k tomu, že motocykl již nebude ostře nasazen jsem bez konstrukčních zásahů kyvnou vidlici usadil do bronzových pouzder.

skot 1

 

Zadní tlumič s tlakovou nádobkou WP.